aku duk baca buku Raheequl Makhtum. sekarang di bahagian mengisahkan perang. permulaan arahan perang oleh Allah. Susur galur proses yang membawa kepada perang yang pertama itu.
telah banyak apa yang dikatakan sebagai intipan dan peristiwa serang hendap kepada kabilah Quraisy sebelum dari Perang Badar. Aku bukanlah nak mengisahkan di sini tentang itu semua. Kalau nak tahu lanjut boleh dapatkan buku Raheequ Makhtum atau Sealed Necter tulisan Saifurrahman Mubarakpuri.
apa yang aku nak timbulkan ialah, di setiap misi intipan dan serang hendap itu, kumpulan tentera islam menggunakan panji atau bendera. Sebagaimana kita ada Jalur Gemilang. Yang menarik perhatian aku ialah, di semua misi itu, bendera yang digunakan oleh tentera islam warnanya putih. aku terfikir. dari manakah sebenarnya asal peraturan bendera putih dikibarkan apabila menyerah kalah? sebelum zaman Nabi atau selepas zaman itu?
sama-sama kita fikirkan.
30 August 2010
25 August 2010
poligami
satu laporan dikeluarkan mengatakan yang lelaki berpoligami lebih gembira dari wanita-wanita yang bermadu. jika dilihat secara lalu, nampak seolah-olah institusi poligami yang dibenarkan oleh Islam menindas wanita. Menyebabkan wanita tidak mendapat kebahagian, tidak gembira dan sebagainya. Apa mungkin Allah yang bersifat Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana itu membenarkan sesuatu yang begini? Sudah tentunya tidak.
Mari kita tengok apa sebenarnya yang perlu ada dalam poligami. Aku mungkin seseorang yang tidak berapa lulus untuk berbicara ini, tetapi sebagai seorang lelaki, inilah apa yang aku pandang pada poligami. Yang pertama, sememangnya poligami itu sesuatu yang baik. Bukan kerana aku lelaki maka aku berkata begitu, tetapi kerana Allah benarkan poligami, maka aku berkata begitu. Siapa kita yang lemah dan tidak upaya ini untuk mengatakan sesuatu yang Allah izinkan lemah dan tidak baik.
Kedua, siapakah yang terlibat dalam poligami? Lelaki sahaja? atau wanita sahaja? sudah semestinya semua sekali terlibat. Suami dan isteri-isteri juga anak-anak jika ada. Termasuklah juga saudara mara dan jiran tetangga. Kerana ini adalah sebuah institusi kekeluargaan, maka semuanya terlibat. Sekiranya monogami pun, semua itu terlibat. Berapa banyak monogami yang gagal kerana penglibatan orang ketiga yang datang dari mertua, sepupu, ipar dan jiran tetangga? Banyak kan?
Oleh itu bagi aku, poligami ini bukanlah sesuatu yang senang untuk dilaksanakan. Oleh kerana itu selepas ayat memberi kebenaran, ada ayat yang menyatakan satu adalah memadai sekiranya tidak mampu berlaku adil. Tidak dinyatakan adil dari segi apa, tapi hanya adil. Bolehlah kita terjemahkan adil ini dari segenap segi. Bila kita ambil kira dan timbang segala perkara itu, sudah pasti poligami ini adalah sesuatu yang sangat sukar dilaksanakan.
Berbalik kepada laporan yang mengatakan lelaki lebih gembira berbading wanita dalam kes poligami. Sudah terang lagi bersuluh yang ketidakadilan telah berlaku. Tidak adik dari segi emosi. Kenapa suami sahaja yang gembira? Kenapa isteri rasa tidak gembira? Mesti ada berlaku sesuatu kekurangan di mana-mana. Masakan pokok bergoyang jika tiada angin.
Maka ingat kepada lelaki-lelaki yang ingin berpoligami, ukurlah kemampuan kita. adilkah kita? dan juga ingatlah, bukan kerja suami sahaja untuk memastikan poligami berjalan lancar, tetapi juga tanggungjawab isteri yang dimadukan dan madunya sekali. Juga anak-anak, keluarga dan jiran tetangga. Sukar kan untuk berlaku adil dalam poligami?
Mari kita tengok apa sebenarnya yang perlu ada dalam poligami. Aku mungkin seseorang yang tidak berapa lulus untuk berbicara ini, tetapi sebagai seorang lelaki, inilah apa yang aku pandang pada poligami. Yang pertama, sememangnya poligami itu sesuatu yang baik. Bukan kerana aku lelaki maka aku berkata begitu, tetapi kerana Allah benarkan poligami, maka aku berkata begitu. Siapa kita yang lemah dan tidak upaya ini untuk mengatakan sesuatu yang Allah izinkan lemah dan tidak baik.
Kedua, siapakah yang terlibat dalam poligami? Lelaki sahaja? atau wanita sahaja? sudah semestinya semua sekali terlibat. Suami dan isteri-isteri juga anak-anak jika ada. Termasuklah juga saudara mara dan jiran tetangga. Kerana ini adalah sebuah institusi kekeluargaan, maka semuanya terlibat. Sekiranya monogami pun, semua itu terlibat. Berapa banyak monogami yang gagal kerana penglibatan orang ketiga yang datang dari mertua, sepupu, ipar dan jiran tetangga? Banyak kan?
Oleh itu bagi aku, poligami ini bukanlah sesuatu yang senang untuk dilaksanakan. Oleh kerana itu selepas ayat memberi kebenaran, ada ayat yang menyatakan satu adalah memadai sekiranya tidak mampu berlaku adil. Tidak dinyatakan adil dari segi apa, tapi hanya adil. Bolehlah kita terjemahkan adil ini dari segenap segi. Bila kita ambil kira dan timbang segala perkara itu, sudah pasti poligami ini adalah sesuatu yang sangat sukar dilaksanakan.
Berbalik kepada laporan yang mengatakan lelaki lebih gembira berbading wanita dalam kes poligami. Sudah terang lagi bersuluh yang ketidakadilan telah berlaku. Tidak adik dari segi emosi. Kenapa suami sahaja yang gembira? Kenapa isteri rasa tidak gembira? Mesti ada berlaku sesuatu kekurangan di mana-mana. Masakan pokok bergoyang jika tiada angin.
Maka ingat kepada lelaki-lelaki yang ingin berpoligami, ukurlah kemampuan kita. adilkah kita? dan juga ingatlah, bukan kerja suami sahaja untuk memastikan poligami berjalan lancar, tetapi juga tanggungjawab isteri yang dimadukan dan madunya sekali. Juga anak-anak, keluarga dan jiran tetangga. Sukar kan untuk berlaku adil dalam poligami?
16 April 2010
cuaca
keadaan cuaca semakin hari semakin panas. Walaupun kadang-kadang ada hujannya. Akan tetapi hujan itu sangat lebat dan bersama ribut petir cuma untuk waktu yang singkat. perasan tak kita yang sejak akhir-akhir ini cuaca begitu melampau. panasnya melampua. anginnya melampau. hujannya melampau. hatta gempa pun melampau juga.
terbaru sekali di China. ramai sekali yang terkorban. renungkan bersama. murka dunia ini pada kita mungkin. terlalu banyak maksiat berlaku. atau sememangnya sudah begitu dekat dengan akhir masa.
bersediakah kita?
terbaru sekali di China. ramai sekali yang terkorban. renungkan bersama. murka dunia ini pada kita mungkin. terlalu banyak maksiat berlaku. atau sememangnya sudah begitu dekat dengan akhir masa.
bersediakah kita?
14 March 2010
KLIBF 2010
minggu depan bermula pesta buku. setiap tahun saya ke sana. berdua. bertiga. dan berempat. tahun ini sudah pun mengambil cuti satu hari untuk semata-mata ke sana. tidak mahu pergi pada hari minggu. terlalu sesak dengan orang. walaupun banyak progam menarik disediakan pada hari minggu. tak mengapa. tujuan utama saya ke pesta buku adalah untuk membeli beberapa buku yang menjadi sasaran. dan juga ingin melanggan beberapa majalah yang menarik.
tahun ini akan pergi insyaAllah pada hari khamis. tahun ini berdua sahaja. anak-anak akan ditinggalkan seperti biasa bersama pengasuh. antara buku yang jadi sasaran adalah novel terbaru Faisal Tehrani, Bahlut. menurut sinopsis yang diberikan di blog beliau, novel ini berkisar tentang kisah orang asli kaum semai di Bukit Payong, Melaka. sesuatu yang menarik untuk dibaca. seperti novel FT yang sebelum ini, ceritanya bukanlah hanya fiksyen semata-mata. diletakkan sekali fakta-fakta yang menyegarkan minda.
buku lain adalah karya ustaz hasrizal. atau lebih popular dengan nama saifulislam. kesinambungan dari aku terima nikahnya dah rindu bau buah tin. mahalah yang ingin dilanggan adalah majalah solusi dan anis. insyaAllah.
jom kita ke sana.
tahun ini akan pergi insyaAllah pada hari khamis. tahun ini berdua sahaja. anak-anak akan ditinggalkan seperti biasa bersama pengasuh. antara buku yang jadi sasaran adalah novel terbaru Faisal Tehrani, Bahlut. menurut sinopsis yang diberikan di blog beliau, novel ini berkisar tentang kisah orang asli kaum semai di Bukit Payong, Melaka. sesuatu yang menarik untuk dibaca. seperti novel FT yang sebelum ini, ceritanya bukanlah hanya fiksyen semata-mata. diletakkan sekali fakta-fakta yang menyegarkan minda.
buku lain adalah karya ustaz hasrizal. atau lebih popular dengan nama saifulislam. kesinambungan dari aku terima nikahnya dah rindu bau buah tin. mahalah yang ingin dilanggan adalah majalah solusi dan anis. insyaAllah.
jom kita ke sana.
23 February 2010
Fakhri
tak sedar masa sudah berlalu. terasa sekelip mata sahaja Fakhri dan Auni sudah besar. Lebih-lebih lagi Fakhri. Nampak sangat dia sudah 'matang' sebagai seorang abang. banyak tindakannya menunjukkan dia seorang abang yang sangat menyayangi adiknya. walaupun ada kalanya dipukul ditolak juga adiknya hingga jatuh menangis. beberapa peristiwa yang boleh saya ringkaskan di sini yang menyebabkan saya sangat bangga pada Fakhri.
apabila Auni menangis kerana lapar atau mengantuk, saya akan suruh Fakhri pujuk adiknya. Abang, pujuk adik. kata saya. Fakhri terus panggil adiknya dan cuba memujuk dengan macam-macam cara. ada ketika dia berikan mainannya yang ditangan. ada ketika dia menepuk-nepuk kaki adiknya lagak kita mententeramkan adiknya.
ada sekali tu Fakhri marahkan adiknya ganggu dia bermain. memang perangai adiknya suka mengusik abang. Fakhri tolak Auni hingga jatuh. Auni menangis. saya marahkan Fakhri. jangan tolak adik. sakit adik. tengok adik dan menangis. mintak maaf dengan adik. cium adik. terus Fakhri gosok-gosok belakang adiknya dan mencium pipinya sambil cuba mengangkat Auni bangun.
satu hari itu, Auni merengek-rengek mintak air. tak sempat saya nak ambil bekas air, Fakhri dah dulu mencapainya dan menghulurkan kepada Auni. Ketika Auni minum, dia tersedak dan terbatuk-batuk. terus Fakhri menepuk-nepuk belakang adiknya.
Bila Auni minum susu menggunakan botol, Fakhri akan ambil botol susu selepas Auni selesai dan meletakkannya di atas meja.
itu adalah beberapa tindakan Fakhri yang menunjukkan dia sudah 'matang' sebagai seorang abang. Saya rasa sangat senang hati dan yakin Fakhri dapat menjaga adiknya (adik-adiknya) nanti. Terima kasih Fakhri.
apabila Auni menangis kerana lapar atau mengantuk, saya akan suruh Fakhri pujuk adiknya. Abang, pujuk adik. kata saya. Fakhri terus panggil adiknya dan cuba memujuk dengan macam-macam cara. ada ketika dia berikan mainannya yang ditangan. ada ketika dia menepuk-nepuk kaki adiknya lagak kita mententeramkan adiknya.
ada sekali tu Fakhri marahkan adiknya ganggu dia bermain. memang perangai adiknya suka mengusik abang. Fakhri tolak Auni hingga jatuh. Auni menangis. saya marahkan Fakhri. jangan tolak adik. sakit adik. tengok adik dan menangis. mintak maaf dengan adik. cium adik. terus Fakhri gosok-gosok belakang adiknya dan mencium pipinya sambil cuba mengangkat Auni bangun.
satu hari itu, Auni merengek-rengek mintak air. tak sempat saya nak ambil bekas air, Fakhri dah dulu mencapainya dan menghulurkan kepada Auni. Ketika Auni minum, dia tersedak dan terbatuk-batuk. terus Fakhri menepuk-nepuk belakang adiknya.
Bila Auni minum susu menggunakan botol, Fakhri akan ambil botol susu selepas Auni selesai dan meletakkannya di atas meja.
itu adalah beberapa tindakan Fakhri yang menunjukkan dia sudah 'matang' sebagai seorang abang. Saya rasa sangat senang hati dan yakin Fakhri dapat menjaga adiknya (adik-adiknya) nanti. Terima kasih Fakhri.
09 February 2010
Februari
fuh. itulah yang boleh disimpulkan bagi Februari 2010 ini. memang fuh. penuh dengan kejadian, peristiwa yang pelbagai. oleh sebab itulah juga tidak sempat nak menulis di sini. jadi, mari kita telusuri apa yang berlaku dalam masa 9 hari bulan Februari ini.
1 dan 2 haribulan urusan harian seperti biasa. cumanya ada kerja-kerja tambahan kerana saya menyertai pameran teknikal yang di adakan di ibu kota minggu lepas. membuat persiapan poster. senarai barang yang perlu dibawa. siapa yang nak membawa dan siapa pula yang nak menunggu di gerai pameran.
3 dan 4 haribulan. hari untuk menyiapkan gerai pemeran. pasang poster. susun atur peralatan. sambung dan pastikan berfungsi dengan baik. saya ke tapak pemeran menaiki pengangkutan awam. mudah cepat dan selamat. tapi agak sedikit penat. hari pertama pameran, menunggu hakim datang dari pagi hingga ke petang. kaki lenguh berdiri. mundar-mandir ke sana-sini. jam 2.45 petang baru hakim datang. saya dah mula sakit kepala dan badan rasa seperti nak demam.
5, 6, 7 dan 8. sepatutnya giliran saya menjaga gerai pameran pada 5hb. tetapi Fakhri sakit teruk dan terpaksa dimasukkan ke hospital. doktor diagnos herpetic gingivostomatitis. gusinya bengkak dan mudah berdarah. lidah, lelangit dan tekak tumbuh lepuhan. dia tidak lalu makan dan tidak boleh makan. jadi dari 5,6 dan 7 dia dimasukkan ke hospital. dan selama itu juga saya tidak tidur malam menjaganya. kerana dia tidak mahukan umminya. walaupun saya sakit tekak yang teramat ketika itu dan demam agak teruk, terpaksa digagahkan. akan tetapi, akhirnya saya tumpas juga. 7hb saya pula dimasukkan ke hospital kerana demam teruk dan lepuhan di dalam tekak. sakitnya tidak tergambar. hinggakan bila saya menelan air, pekak telinga kerana kesakitan. semalaman di hospital dengan ubat dan IV, saya semakin pulih. demam sahaja yang pulih. tetapi sakit tekak masih lagi terasa.
doktor tanya, nak berehat di rumah? saya jawab terus boleh juga. doktor sambung lagi, saya akan panjangkan cuti. tanyanya awak kerja apa? saya mengajar. Oh. teknikal ni. sakit tekak tak boleh mengajar. saya bagi awak cuti 7 hari. jadinya, di sinilah saya di rumah bercuti selama 7 hari. terima kasih!! jangan dengki!
1 dan 2 haribulan urusan harian seperti biasa. cumanya ada kerja-kerja tambahan kerana saya menyertai pameran teknikal yang di adakan di ibu kota minggu lepas. membuat persiapan poster. senarai barang yang perlu dibawa. siapa yang nak membawa dan siapa pula yang nak menunggu di gerai pameran.
3 dan 4 haribulan. hari untuk menyiapkan gerai pemeran. pasang poster. susun atur peralatan. sambung dan pastikan berfungsi dengan baik. saya ke tapak pemeran menaiki pengangkutan awam. mudah cepat dan selamat. tapi agak sedikit penat. hari pertama pameran, menunggu hakim datang dari pagi hingga ke petang. kaki lenguh berdiri. mundar-mandir ke sana-sini. jam 2.45 petang baru hakim datang. saya dah mula sakit kepala dan badan rasa seperti nak demam.
5, 6, 7 dan 8. sepatutnya giliran saya menjaga gerai pameran pada 5hb. tetapi Fakhri sakit teruk dan terpaksa dimasukkan ke hospital. doktor diagnos herpetic gingivostomatitis. gusinya bengkak dan mudah berdarah. lidah, lelangit dan tekak tumbuh lepuhan. dia tidak lalu makan dan tidak boleh makan. jadi dari 5,6 dan 7 dia dimasukkan ke hospital. dan selama itu juga saya tidak tidur malam menjaganya. kerana dia tidak mahukan umminya. walaupun saya sakit tekak yang teramat ketika itu dan demam agak teruk, terpaksa digagahkan. akan tetapi, akhirnya saya tumpas juga. 7hb saya pula dimasukkan ke hospital kerana demam teruk dan lepuhan di dalam tekak. sakitnya tidak tergambar. hinggakan bila saya menelan air, pekak telinga kerana kesakitan. semalaman di hospital dengan ubat dan IV, saya semakin pulih. demam sahaja yang pulih. tetapi sakit tekak masih lagi terasa.
doktor tanya, nak berehat di rumah? saya jawab terus boleh juga. doktor sambung lagi, saya akan panjangkan cuti. tanyanya awak kerja apa? saya mengajar. Oh. teknikal ni. sakit tekak tak boleh mengajar. saya bagi awak cuti 7 hari. jadinya, di sinilah saya di rumah bercuti selama 7 hari. terima kasih!! jangan dengki!
31 January 2010
masa
sekejap sahaja sudah habis bulan pertama 2010. begitu cepat sekali masa berlalu. ataupun begitu banyak masa kita terbuang tanpa aktiviti. entah. yang pasti, perasaan kita mengatakan masa cepat berlalu. tidak mungkin jam itu bergerak lebih cepat sekarang berbanding dahulu. sudah pastinya satu saat sekarang masih lagi sama dengan satu saat 50 tahun dahulu. matahari tetap terbit pagi hari. tetap tenggelam maghrib nanti.
pasti rasa cepat masa berlalu itu berkait dengan aktiviti harian kita. itu sahaja yang berbeza dari 50 tahun yang dahulu. jadinya siapakah sebenarnya yang menyebabkan masa berlalu pantas? sama-sama kita fikirkan.
pasti rasa cepat masa berlalu itu berkait dengan aktiviti harian kita. itu sahaja yang berbeza dari 50 tahun yang dahulu. jadinya siapakah sebenarnya yang menyebabkan masa berlalu pantas? sama-sama kita fikirkan.
21 January 2010
soalan demi soalan
ketika kita dalam perut ibu,
terdengar orang bertanya bila nak bersalin tu?
masa kita masih dalam kandungan,
ramai orang tanya lelaki ke perempuan?
bila orang terima berita kita dilahirkan,
ada juga yang tanya normal ke cesearean?
waktu kita usia sebulan dua,
orang tanya lagi, dah boleh buat apa?
ketika kita masuk bulan ketiga empat,
terdengar orang bertanya, bila nak meniarap?
masa kita dah meniarap pulak,
ramai orang tanya dah merangkak ke tidak?
bila orang tengok kita merangkak sakan,
ada juga yang tanya, bila nak berjalan?
waktu kita dah berjalan gagah,
orang tanya lagi, dah pergi sekolah?
ketika kita sudah kerja gomen,
terdengar orang bertanya, bila nak kahwin?
masa kita bulan madu dengan isteri,
ramai orang tanya bila nak dapat anak ni?
bila orang tengok kita dah anak satu,
ada juga yang tanya, tak nak tambah anak lagi satu?
waktu kita dah ada anak bongsu,
orang tanya lagi, bila nak dapat menantu?
ketika kita bahagia dengan anak menantu,
terdengar orang tanya, bila nak dapat cucu?
hidup ni tak pernah aman dengan soalan orang. cuma satu saja soalan yang mungkin orang tak tanya. kurang ajar mungkin jawapan yang dapat bila tanya. soalan... bila nak mati?
terdengar orang bertanya bila nak bersalin tu?
masa kita masih dalam kandungan,
ramai orang tanya lelaki ke perempuan?
bila orang terima berita kita dilahirkan,
ada juga yang tanya normal ke cesearean?
waktu kita usia sebulan dua,
orang tanya lagi, dah boleh buat apa?
ketika kita masuk bulan ketiga empat,
terdengar orang bertanya, bila nak meniarap?
masa kita dah meniarap pulak,
ramai orang tanya dah merangkak ke tidak?
bila orang tengok kita merangkak sakan,
ada juga yang tanya, bila nak berjalan?
waktu kita dah berjalan gagah,
orang tanya lagi, dah pergi sekolah?
ketika kita sudah kerja gomen,
terdengar orang bertanya, bila nak kahwin?
masa kita bulan madu dengan isteri,
ramai orang tanya bila nak dapat anak ni?
bila orang tengok kita dah anak satu,
ada juga yang tanya, tak nak tambah anak lagi satu?
waktu kita dah ada anak bongsu,
orang tanya lagi, bila nak dapat menantu?
ketika kita bahagia dengan anak menantu,
terdengar orang tanya, bila nak dapat cucu?
hidup ni tak pernah aman dengan soalan orang. cuma satu saja soalan yang mungkin orang tak tanya. kurang ajar mungkin jawapan yang dapat bila tanya. soalan... bila nak mati?
19 January 2010
makan
saya selalu memerhatikan perkembangan Auni. dari segi kemahiran. tak terasa masa dah berlalu. tak sangka dia tahu beberapa kemahiran. mungkin kerana ketika Fakhri membesar, sudah ada Auni menjadikan Fakhri tidak lagi dianggap sebagai bayi. tetapi Auni masih lagi dianggap bayi oleh saya.
tak sangka yang Auni sudah tahu pegang botol susu sendiri. tidak pernah diajar. kerana di rumah dia minum susu terus dari ibu. tak pernah diberi botol. bila sudah habis minum, dia hulurkan botol sambil berkata, nah. ataupu dia akan letakkan di lantai. bila Fakhri yang minum susu, dia paling sibuk nak tutup botol susu Fakhri.
sekarang Auni paling sangat suka makan. makanan kegemarannya ialah biskut dan nasi. sekali makan biskut, dia boleh habiskan 4-5 keping Jacob's wheatameal. dan dia sudah tahu mintak biskut. dia akan berdiri di tepi meja makan dan menjerit, kuk. sambil tangan menunjuk ke atas meja. dan Auni makan, tidak bersepah. jika diberi sekeping, makan sekeping lah habis dimakan. yang jatuh kelantai hanyalah serpihan-serpihan kecil akibat dari mengigit.
kalau nasi memang Auni akan duduk mengadap kita yang menyuap. tidak akan ke mana-mana selagi tidak kenyang makan. itu Auni dan bab makan. Fakhri lain pula ceritanya. dia cuma makan apa yang dirasakannya sedap. seperti ikan, ayam, kismis, cereal, roti dan pisang. sangat cerewet Fakhri kalau berkenaan makanan. susah sekali nak tengok dia makan nasi dengan besungguh-sungguh. setakat ini, Fakhri cuma makan nasi bersungguh-sungguh bila lauknya adalah sup. daging, ikan, ayam hatta sayur pun dia makan. janji dalam bentuk sup.
itulah... kisah anak dan makan.
tak sangka yang Auni sudah tahu pegang botol susu sendiri. tidak pernah diajar. kerana di rumah dia minum susu terus dari ibu. tak pernah diberi botol. bila sudah habis minum, dia hulurkan botol sambil berkata, nah. ataupu dia akan letakkan di lantai. bila Fakhri yang minum susu, dia paling sibuk nak tutup botol susu Fakhri.
sekarang Auni paling sangat suka makan. makanan kegemarannya ialah biskut dan nasi. sekali makan biskut, dia boleh habiskan 4-5 keping Jacob's wheatameal. dan dia sudah tahu mintak biskut. dia akan berdiri di tepi meja makan dan menjerit, kuk. sambil tangan menunjuk ke atas meja. dan Auni makan, tidak bersepah. jika diberi sekeping, makan sekeping lah habis dimakan. yang jatuh kelantai hanyalah serpihan-serpihan kecil akibat dari mengigit.
kalau nasi memang Auni akan duduk mengadap kita yang menyuap. tidak akan ke mana-mana selagi tidak kenyang makan. itu Auni dan bab makan. Fakhri lain pula ceritanya. dia cuma makan apa yang dirasakannya sedap. seperti ikan, ayam, kismis, cereal, roti dan pisang. sangat cerewet Fakhri kalau berkenaan makanan. susah sekali nak tengok dia makan nasi dengan besungguh-sungguh. setakat ini, Fakhri cuma makan nasi bersungguh-sungguh bila lauknya adalah sup. daging, ikan, ayam hatta sayur pun dia makan. janji dalam bentuk sup.
itulah... kisah anak dan makan.
17 January 2010
masyarakat
bagi penduduk negeri selangor, hari sabtu adalah hari bebas beg plastik. bermula sabtu minggu lepas, kerajaan negeri telah mewartakan hari sabtu sebagai hari tidak menggunakan beg plastik. sejajar dengan itu, beberapa pusat membeli-belah terkemuka mengurangkan penggunaan beg plastik ini. ada yang mengenakan caj tambahan sekiranya anda nak juga beg plastik.
akan tetapi seperti biasa, akan ada orang yang skeptik kepada sesuatu perubahan. kempen ni bukanlah nak memaksa masyarakat setiap sabtu bayar lebih untuk dapatkan beg plastik. tetapi lebih kepada penerapan kesedaran. tadi saya melihat ada beberapa orang yang memberikan reaksi agak sinis apabila juruwang menyatakan hari ini beg plastik akan dicaj sebanyak 20 sen setiap satu. kasihanlah juruwang tu kena tanya macam-macam.
itu pertama tentang masyarakat disekitaran saya. keduanya beratur. kenapakah agak sukar lagi untuk kita ni beratur bila menunggu sesuatu? seperti tadi. orang yang sama sinis tentang beg plastik itu dengan tanpa rasa bersalah memotong barisan. dengan kawasan yang agak sempit, tidaklah yang beratur itu lurus. bengkok dan mengelilingi kaunter bayaran. dia dengan muka tak malu datang menyelit dan terus memotong barisan. menjadi rakyat malaysia, orang yang dipotong itu tidak menegur. mungkin sebab dia perempuan. muda lagi. yang memotong barisan tu, lelaki dah agak berumur.
ketiga, isu yang tak habis-habis. isu yang masih lagi menghairankan aku. terlalu jelas tapi kenapa masih tidak disedari. ada benarnya apa yang pepatah gambarkan. kuman diseberang laut nampak, gajah didepan mata tidak nampak. hairan sungguh saya dengan perempuan. menutup aurat tetapi masih telanjang. pagi ini saya nampak lagi satu contoh. seorang perempuan. mengandung mungkin 4 bulan. memakai baju ibu mengandung. warna putih. dari kain kapas. anda mungkin boleh bayangkan juga.
sebagai lelaki normal, dan lelaki normal yang lain juga, pasti akan rasa "segan" bila melihat. baju mengandung putih dipadankan dengan tudung hitam bermanik kristal. cantik. tetapi nampak juga, colinya berwarna hitam dan seluar dalamnya berwarna merah hati. mungkin saya terlalu terus-terang. tetapi itulah yang ditayangkan. itulah yang ditunjukkan. apa guna tudung hitam yang cantik dikepala? bak kata nabil, lu pikirlah sendiri.
akan tetapi seperti biasa, akan ada orang yang skeptik kepada sesuatu perubahan. kempen ni bukanlah nak memaksa masyarakat setiap sabtu bayar lebih untuk dapatkan beg plastik. tetapi lebih kepada penerapan kesedaran. tadi saya melihat ada beberapa orang yang memberikan reaksi agak sinis apabila juruwang menyatakan hari ini beg plastik akan dicaj sebanyak 20 sen setiap satu. kasihanlah juruwang tu kena tanya macam-macam.
itu pertama tentang masyarakat disekitaran saya. keduanya beratur. kenapakah agak sukar lagi untuk kita ni beratur bila menunggu sesuatu? seperti tadi. orang yang sama sinis tentang beg plastik itu dengan tanpa rasa bersalah memotong barisan. dengan kawasan yang agak sempit, tidaklah yang beratur itu lurus. bengkok dan mengelilingi kaunter bayaran. dia dengan muka tak malu datang menyelit dan terus memotong barisan. menjadi rakyat malaysia, orang yang dipotong itu tidak menegur. mungkin sebab dia perempuan. muda lagi. yang memotong barisan tu, lelaki dah agak berumur.
ketiga, isu yang tak habis-habis. isu yang masih lagi menghairankan aku. terlalu jelas tapi kenapa masih tidak disedari. ada benarnya apa yang pepatah gambarkan. kuman diseberang laut nampak, gajah didepan mata tidak nampak. hairan sungguh saya dengan perempuan. menutup aurat tetapi masih telanjang. pagi ini saya nampak lagi satu contoh. seorang perempuan. mengandung mungkin 4 bulan. memakai baju ibu mengandung. warna putih. dari kain kapas. anda mungkin boleh bayangkan juga.
sebagai lelaki normal, dan lelaki normal yang lain juga, pasti akan rasa "segan" bila melihat. baju mengandung putih dipadankan dengan tudung hitam bermanik kristal. cantik. tetapi nampak juga, colinya berwarna hitam dan seluar dalamnya berwarna merah hati. mungkin saya terlalu terus-terang. tetapi itulah yang ditayangkan. itulah yang ditunjukkan. apa guna tudung hitam yang cantik dikepala? bak kata nabil, lu pikirlah sendiri.
15 January 2010
Manikam kalbu
pagi tadi di siaran MHI, tetamu jemputannya adalah FT. memang saya dah tahu pun dia akan keudara di MHI kerana dimaklumkan dalam blognya. saya memang menanti. natijahnya, hari ini keluar sedikit lambat ke pejabat. tak mengapa, masih lagi sampai sebelum waktu merah.
FT keudara kerana jemputan MHI untuk berbincang tentang buku bertajuk manikan kalbu. buku ini telah menang dua anugerah dan akan dianugerahi sekali lagi hari isnin ini. saya dah baca buku ini lama dulu. dan sememangnya, seperti buku-buku FT yang lain, buku ini memberikan sesuatu ilmu yang baru kepada pembacanya. walalupun buku ini ialah sebuah novel. dikategorikan novel remaja lagi.
kisahnya berkisar tentang tukang jahit di dua zaman diceritakan secara selang-seli. tukang jahit di zaman kesultanan melaka dan tukang jahit di zaman sekarang. setelah membaca buku ini, banyak jugalah maklumat baru yang diketahui tentang busana melayu. tentang asal usul baju kurung. untuk lelaki dan wanita. ya benar. baju kurung dan baju melayu adalah sebenarnya dipanggil baju kurung. sekarang kita ini sahaja yang menggelarnya baju melayu dan baju kurung.
baju kurung wanita siap dengan kain. baju kurung lelaki siap dengan seluar. leher dijahit dua cara. lelaki cekak musang. wanita teluk belanga. mesej yang cuba disampaikan oleh FT dalam buku ini ialah melayu itu mencipta sesuatu, hatta busana sekalipun penuh dengan falsafah. antara contoh, kenapa butang baju cekak musang lima. kena butang baju teluk belanga satu. kenapa dipanggil baju kurung. memang sangat menarik dan sebenarnya menaikkan rasa kecintaan kepada bangsa dan sekaligus agama.
saya memang sangat-sangat menyarankan bacalah buku ini. memang tidak rugi. oh ya. manikam kalbu itu bukanlah nama busana. tetapi kucing belaan tukang jahit. harap maklum.
FT keudara kerana jemputan MHI untuk berbincang tentang buku bertajuk manikan kalbu. buku ini telah menang dua anugerah dan akan dianugerahi sekali lagi hari isnin ini. saya dah baca buku ini lama dulu. dan sememangnya, seperti buku-buku FT yang lain, buku ini memberikan sesuatu ilmu yang baru kepada pembacanya. walalupun buku ini ialah sebuah novel. dikategorikan novel remaja lagi.
kisahnya berkisar tentang tukang jahit di dua zaman diceritakan secara selang-seli. tukang jahit di zaman kesultanan melaka dan tukang jahit di zaman sekarang. setelah membaca buku ini, banyak jugalah maklumat baru yang diketahui tentang busana melayu. tentang asal usul baju kurung. untuk lelaki dan wanita. ya benar. baju kurung dan baju melayu adalah sebenarnya dipanggil baju kurung. sekarang kita ini sahaja yang menggelarnya baju melayu dan baju kurung.
baju kurung wanita siap dengan kain. baju kurung lelaki siap dengan seluar. leher dijahit dua cara. lelaki cekak musang. wanita teluk belanga. mesej yang cuba disampaikan oleh FT dalam buku ini ialah melayu itu mencipta sesuatu, hatta busana sekalipun penuh dengan falsafah. antara contoh, kenapa butang baju cekak musang lima. kena butang baju teluk belanga satu. kenapa dipanggil baju kurung. memang sangat menarik dan sebenarnya menaikkan rasa kecintaan kepada bangsa dan sekaligus agama.
saya memang sangat-sangat menyarankan bacalah buku ini. memang tidak rugi. oh ya. manikam kalbu itu bukanlah nama busana. tetapi kucing belaan tukang jahit. harap maklum.
14 January 2010
restoran mamak
setiap kali ke kedai mamak untuk menikmati tosai lembut, roti kosong garing, capati sedap, nan hebat, atau cuma mencuba teh tarik kau, mereka berdua pasti jadi tumpuan. ya mereka berdua. Fakhri dan Auni.
entah kenapa pelayan-pelayan restoran mamak sangat sukakan mereka berdua. mesti ada yang datang ke meja kami bukan setakat untuk ambil pesanan, tetapi juga untuk menegur Auni atau Fakhri. kadang-kadang siap dicubit-cubit pipi mereka.
tak kurang juga mereka berdua dapat makanan percuma. biasanya papedom sepiring. ataupun hanya satu lolipop. sungguh bertuah mereka bila ke restoran mamak.
entah kenapa pelayan-pelayan restoran mamak sangat sukakan mereka berdua. mesti ada yang datang ke meja kami bukan setakat untuk ambil pesanan, tetapi juga untuk menegur Auni atau Fakhri. kadang-kadang siap dicubit-cubit pipi mereka.
tak kurang juga mereka berdua dapat makanan percuma. biasanya papedom sepiring. ataupun hanya satu lolipop. sungguh bertuah mereka bila ke restoran mamak.
13 January 2010
dah besar
Fakhri baharu saja mencecah 2 tahun. Auni pulak genap setahun sebulan lebih awal. Kedua-duanya sudah pandai kerjasama bila beraktiviti. bermain. makan. termasuklah menangis. sekarang Fakhri sudah pandai berkongsi makanan dengan adiknya. Bila dia makan, pasti dia akan ambil satu dan beri kepada adiknya. maklumlah, kegemaran sama. kedua-dua suka sangat dengan keropok, biskut dan apa juga jenis kerepek. pedas, masin atau lemak manis.
kedua-dua juga tidak gemar makanan yang sama. Fakhri tidak suka makan kek. lebih-lebih lagi kek yang berkrim. Auni pun. Masa harijadi mereka berdua, kek cuma mereka potong sahaja. yang memakannya, sepupu-sepupu mereka. Tapi Fakhri dan Auni sukakan coklat. mereka berdua boleh diam dan duduk makan dengan bersungguh-sungguh sehingga habis bila dapat makanan kegemaran.
jadinya, senang sekarang ini kalau nak suruh mereka dia. bagi makan. bolehlah buat kerja rumah. alhamdulillah!
kedua-dua juga tidak gemar makanan yang sama. Fakhri tidak suka makan kek. lebih-lebih lagi kek yang berkrim. Auni pun. Masa harijadi mereka berdua, kek cuma mereka potong sahaja. yang memakannya, sepupu-sepupu mereka. Tapi Fakhri dan Auni sukakan coklat. mereka berdua boleh diam dan duduk makan dengan bersungguh-sungguh sehingga habis bila dapat makanan kegemaran.
jadinya, senang sekarang ini kalau nak suruh mereka dia. bagi makan. bolehlah buat kerja rumah. alhamdulillah!
11 January 2010
alahan
petang tadi ke klinik. tujuannya untuk suntikan Auni. suntikan vaksin pilihan. Pneumococcal vaccine. untuk mengelakkan penyakit otitis media, pneumonia, meningitis. usaha kita.
saya beritahu kepada doktor tentang alahan Auni. dan saya beritahu juga saya syak alahan disebabkan oleh telur. terus doktor tanya sudahkan Auni ambil suntikan MMR. satu lagi vaksin yang biasanya disuntik pada usia 1 tahun. sudah. Auni sudah ambil. kata doktor, sekiranya alahan kepada telur, ketika suntik MMR akan mengalami reaksi segera. dari kegatalan hinggalah kepada tidak sedarkan diri. ada sesetengah kes yang disahkan alahan, untuk suntikan MMR, disediakan segala keperluan kecemasan sebelum suntikan. dan selepas suntikan, perlu tunggu di hospital selama satu jam untuk memastikan tiada apa yang berlaku.
tapi apabila Auni tidak mengalami apa-apa trauma selepas suntikan MMR, bermakna tiada alahan kepada telur. saya pun sebenarnya rasa begitu juga. kerana apabila Auni makan kek ataupun biskut, tiada sebarang reaksi. sudah pasti dalam kek ada telur.
beralih kepada elemen lain di dalam makanan Auni sabtu lalu. Kicap. doktor menanggarkan kemungkinan Auni alah kepada bahan pengawet dan pewarna yang ada dalam kicap. sememangnya sebelum ini tidak pernah makan kicap. dan syak ini dikuatkan lagi dengan sebelum ini Auni pernah kena ruam gatal selepas makan makanan bayi jenama terkenal berperisa rasberi. tak sampai setengah jam selepas makan, bengkak bibirnya, gatal-gatal seluruh badannya. tapi satu sahaja yang tiada ketika itu, sesak nafas.
kata doktor lagi, sekiranya alahan sehingga menyebabkan sesak nafas, perlu berhati-hati dengan apa yang dimakan oleh Auni. kemungkinan dia mengalami sesak nafas bila berlaku alahan mungkin ada. saya tanya doktor. bolehkah sekiranya Auni diserang sesak nafas, saya berikan dia Ventolin Inhale kepunyaan abangnya, Fakhri. kata doktor boleh. tapi sekiranya tidak mencukupi, yang mana kebiasaannya berlaku, perlu juga datang ke klinik untuk nebulizer. cumanya, inhaler itu bolehlah digunakan untuk mengurangkan kesan sesak nafas sementara waktu.
jadinya, sekarang ini perlulah berhati-hati dengan apa yang dimakan Auni. sekiranya ke luar kawasan, perlulah juga memastikan kedudukan hospital atau pusat perubatan 24 jam yang terdekat dan jalan ke sana. Ventolin Inhale yang sememang sentiasa dibawa kerana keperluan Fakhri, sekarang perlu dikongsi dengan Auni sekiranya perlu.
dugaan dan cabaran. itulah kehidupan. insyaAllah alahan ini akan hilang apabila Auni semakin besar yang mana kata doktor, ada juga kemungkinannya. insyaAllah.
saya beritahu kepada doktor tentang alahan Auni. dan saya beritahu juga saya syak alahan disebabkan oleh telur. terus doktor tanya sudahkan Auni ambil suntikan MMR. satu lagi vaksin yang biasanya disuntik pada usia 1 tahun. sudah. Auni sudah ambil. kata doktor, sekiranya alahan kepada telur, ketika suntik MMR akan mengalami reaksi segera. dari kegatalan hinggalah kepada tidak sedarkan diri. ada sesetengah kes yang disahkan alahan, untuk suntikan MMR, disediakan segala keperluan kecemasan sebelum suntikan. dan selepas suntikan, perlu tunggu di hospital selama satu jam untuk memastikan tiada apa yang berlaku.
tapi apabila Auni tidak mengalami apa-apa trauma selepas suntikan MMR, bermakna tiada alahan kepada telur. saya pun sebenarnya rasa begitu juga. kerana apabila Auni makan kek ataupun biskut, tiada sebarang reaksi. sudah pasti dalam kek ada telur.
beralih kepada elemen lain di dalam makanan Auni sabtu lalu. Kicap. doktor menanggarkan kemungkinan Auni alah kepada bahan pengawet dan pewarna yang ada dalam kicap. sememangnya sebelum ini tidak pernah makan kicap. dan syak ini dikuatkan lagi dengan sebelum ini Auni pernah kena ruam gatal selepas makan makanan bayi jenama terkenal berperisa rasberi. tak sampai setengah jam selepas makan, bengkak bibirnya, gatal-gatal seluruh badannya. tapi satu sahaja yang tiada ketika itu, sesak nafas.
kata doktor lagi, sekiranya alahan sehingga menyebabkan sesak nafas, perlu berhati-hati dengan apa yang dimakan oleh Auni. kemungkinan dia mengalami sesak nafas bila berlaku alahan mungkin ada. saya tanya doktor. bolehkah sekiranya Auni diserang sesak nafas, saya berikan dia Ventolin Inhale kepunyaan abangnya, Fakhri. kata doktor boleh. tapi sekiranya tidak mencukupi, yang mana kebiasaannya berlaku, perlu juga datang ke klinik untuk nebulizer. cumanya, inhaler itu bolehlah digunakan untuk mengurangkan kesan sesak nafas sementara waktu.
jadinya, sekarang ini perlulah berhati-hati dengan apa yang dimakan Auni. sekiranya ke luar kawasan, perlulah juga memastikan kedudukan hospital atau pusat perubatan 24 jam yang terdekat dan jalan ke sana. Ventolin Inhale yang sememang sentiasa dibawa kerana keperluan Fakhri, sekarang perlu dikongsi dengan Auni sekiranya perlu.
dugaan dan cabaran. itulah kehidupan. insyaAllah alahan ini akan hilang apabila Auni semakin besar yang mana kata doktor, ada juga kemungkinannya. insyaAllah.
dua tahun dahulu
masih lagi baru rasa. sungguh cepat masa berlalu. masih ingat lagi. waktu ini hari ini dua tahun lepas. sedang berada di klinik. menunggu giliran dipanggil doktor. semalam pergi makan angin bersama. tapi terpaksa dipendekkan kerana umi tiba-tiba sakit. yang amat sangat katanya. dan pada ketika sakitnya menyerang, aku mengambil gambarnya. masih lagi tersimpan baik gambar itu. gambar mukanya berkerut-kerut menahan kesakitan yang amat sangat. akan disimpan dengan baik gambar itu.
malamnya tidur seperti biasa. kalau diikutkan jadual, sebetulnya esok baru bertemu dengan doktor untuk pemeriksaan berkala bulanan. akan tetapi kata umi, kandungan sangat kurang pergerakkannya. bimbang apa-apa akan terjadi, itu yang kami ke klinik. walaupun awal sehari.
tak sangka pula sebenarnya kesakitan semalam itu ada tanda pertama sakit hendak melahirkan. ah. sungguh tiada pengalaman. tetapi alhamdulillah. semuanya selamat. setelah pelbagai rintangan dan halangan, dugaan dan cabaran yang dihadapi, seorang bayi comel seberat 3.5kg dilahirkan tepat dikala muazzin mengalunkan azan maghrib. alhamdulillah.
dan sekarang, hari ini, dia sudah pun dua tahun. SELAMAT HARI LAHIR FAKHRI.
malamnya tidur seperti biasa. kalau diikutkan jadual, sebetulnya esok baru bertemu dengan doktor untuk pemeriksaan berkala bulanan. akan tetapi kata umi, kandungan sangat kurang pergerakkannya. bimbang apa-apa akan terjadi, itu yang kami ke klinik. walaupun awal sehari.
tak sangka pula sebenarnya kesakitan semalam itu ada tanda pertama sakit hendak melahirkan. ah. sungguh tiada pengalaman. tetapi alhamdulillah. semuanya selamat. setelah pelbagai rintangan dan halangan, dugaan dan cabaran yang dihadapi, seorang bayi comel seberat 3.5kg dilahirkan tepat dikala muazzin mengalunkan azan maghrib. alhamdulillah.
dan sekarang, hari ini, dia sudah pun dua tahun. SELAMAT HARI LAHIR FAKHRI.
alahan
petang semalam, saya dengan gembiranya melihat Auni makan disuap oleh salah seorang ibu saudaranya di kampung. begitu bersungguh sekali dia makan. banyak juga nasi dihabiskan. walaupun hanyalah berlaukkan telur goreng dan kicap.
ketika dah agak lama dia makan, ibu saudaranya bertanya. kenapa mulutnya ni nampak macam bengkak? merah-merah pulak matanya. masa itu tidak perasan lagi. belum betul-betul memerhatikan. hinggalah bila umi memberitahu, nafas Auni agak berat. ya. memang pendek-pendek sahaja tarik nafasnya. diam sahaja dia tanpa keluarkan suara. hanya dadanya sahaja berombak kencang setiap sedutan nafas.
saya terus bergegas ke klinik. diagnosis awal doktor, alahan. tapi tidak pasti apa penyebabnya. kemungkinan besar, telur. mungkin. selepas diberi satu sedutan ventolin, nafas Auni kembali seperti sedia kala. dia pun mula menggaru. gatal barangkali.
sesampai di rumah, nafasnya sudah kembali teratur. tetapi ruam mula kelihatan. kedua cuping telinganya merah menyala. perutnya penuh dengan ruam gatal. kasihan dia tergaru-garu. selepas beberapa minit sapuan ubat pada tempat gatal, Auni kembali ceria. dia kembali bermain-main semula. senyum telah kembali ke bibirnya.
akan tetapi lain pula yang jadi. malam itu, dia tidur jam 3 pagi. aduhai Auni!!!
ketika dah agak lama dia makan, ibu saudaranya bertanya. kenapa mulutnya ni nampak macam bengkak? merah-merah pulak matanya. masa itu tidak perasan lagi. belum betul-betul memerhatikan. hinggalah bila umi memberitahu, nafas Auni agak berat. ya. memang pendek-pendek sahaja tarik nafasnya. diam sahaja dia tanpa keluarkan suara. hanya dadanya sahaja berombak kencang setiap sedutan nafas.
saya terus bergegas ke klinik. diagnosis awal doktor, alahan. tapi tidak pasti apa penyebabnya. kemungkinan besar, telur. mungkin. selepas diberi satu sedutan ventolin, nafas Auni kembali seperti sedia kala. dia pun mula menggaru. gatal barangkali.
sesampai di rumah, nafasnya sudah kembali teratur. tetapi ruam mula kelihatan. kedua cuping telinganya merah menyala. perutnya penuh dengan ruam gatal. kasihan dia tergaru-garu. selepas beberapa minit sapuan ubat pada tempat gatal, Auni kembali ceria. dia kembali bermain-main semula. senyum telah kembali ke bibirnya.
akan tetapi lain pula yang jadi. malam itu, dia tidur jam 3 pagi. aduhai Auni!!!
09 January 2010
pencapaian
hari ini alhamdulillah genap setahun lagi usia bertambah. saya pernah dengar satu ketika, kata seorang yang berilmu, tahun bertambah bukannlah sesuatu yang besar yang perlu disambut meriah tanpa sedar. boleh disambut meriah. tapi perlu dengan sedar. sedar yang setahun lagi bertambah, mendekatkan kita dengan mati. kuota umur yang Allah beri dah berkurang setahun lagi. ingat MATI, hidup lebih berjaya. insyaAllah.
selepas lebih 3 dekad hidup, saya duk mengira-ngira. setakat manakan pencapaian yang telah dicapai. sebanyak mana pula telah memberi. teringat pula kata-kata watak dalam cerita Laskar Pelangi, Pak Harfan. Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya, bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya. ya memang tepat sekali.
pandangan saya. bila kita menerima kita makan budi. kata orang melayu, makan budi tergadai body. entahlah sapa nak body saya ni. tapi bila kita memberi, kita tidak terikat dengan apa-apa. janji pemberian itu ikhlas.
Alhamdulillah. keluarga bahagia. isteri ada. anak ada. rumah ada. kerjaya ada. untuk diri saya rasanya semua sudah cukup. dari segi keperluan. bukan kehendak. jadinya, sekarang pula giliran saya untuk memberi. insyaAllah akan cuba sedaya-upaya untuk memberi sebanyak-banyak. bak kata Pak Harfan.
selepas lebih 3 dekad hidup, saya duk mengira-ngira. setakat manakan pencapaian yang telah dicapai. sebanyak mana pula telah memberi. teringat pula kata-kata watak dalam cerita Laskar Pelangi, Pak Harfan. Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya, bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya. ya memang tepat sekali.
pandangan saya. bila kita menerima kita makan budi. kata orang melayu, makan budi tergadai body. entahlah sapa nak body saya ni. tapi bila kita memberi, kita tidak terikat dengan apa-apa. janji pemberian itu ikhlas.
Alhamdulillah. keluarga bahagia. isteri ada. anak ada. rumah ada. kerjaya ada. untuk diri saya rasanya semua sudah cukup. dari segi keperluan. bukan kehendak. jadinya, sekarang pula giliran saya untuk memberi. insyaAllah akan cuba sedaya-upaya untuk memberi sebanyak-banyak. bak kata Pak Harfan.
08 January 2010
hubungan alam maya
semalam saya dan keluarga siap-siap untuk keluar untuk pergi membeli dan mendaftarkan diri bagi menerima perkhidmatan jalur lebar. sedang saya menutup pintu pagar, ternampak jiran berjalan pulang ke rumah. saya tegur dia mendekat. katanya dah boleh cuba WiFi kemudian beritahu bagaimana prestasinya.
ah. baru mahu keluar dapatkan jalur lebar. WiFi komuniti dah boleh digunakan. kelajuan? 4MB. alhamdulillah!!!
ah. baru mahu keluar dapatkan jalur lebar. WiFi komuniti dah boleh digunakan. kelajuan? 4MB. alhamdulillah!!!
kisahnya...
Lebih 30 tahun dahulu. Suatu tengahari yang terik. Kedengaran riuh-rendah suara perempuan. Suara seolah-olah meneran dan menahan kesakitan yang amat sangat.
Lebih kurang 2 tahun dahulu. Suatu petang remang mentari hendak tenggelam. Kedengaran riuh-rendah suara perempuan. Suara meneran dan menahan kesakitan yang amat sangat.
Bergema suara azan dari corong masjid. Bersekali dengan gema suara tangisan bayi yang baru menjengah bunyi. Azan zohor dan azan maghrib.
Lahirlah dua bayi yang disambut dengan azan. Semoga terus menerus mengekkan kalimah Allahuakbar sehingga akhir hayat.
Lebih kurang 2 tahun dahulu. Suatu petang remang mentari hendak tenggelam. Kedengaran riuh-rendah suara perempuan. Suara meneran dan menahan kesakitan yang amat sangat.
Bergema suara azan dari corong masjid. Bersekali dengan gema suara tangisan bayi yang baru menjengah bunyi. Azan zohor dan azan maghrib.
Lahirlah dua bayi yang disambut dengan azan. Semoga terus menerus mengekkan kalimah Allahuakbar sehingga akhir hayat.
07 January 2010
keganasan
bila saya baca dalam suratkhabar kelmarin, beritanya sungguh menyayat hati. mengerikan pun ada. bila baca suratkhabar pagi ini, lagilah terasa sedih. apa agaknya yang menyebabkan perlakuan jadi begitu? sakit hati? sakit jiwa? tekanan perasaan? ataupun halusinasi? biarlah orang yang berkenaan mencari jawapan.
dalam laporan tu lagi, katanya kepala salah seorang mangsa ditanam di Shah Alam. dari Gemencheh naik motor ke Tampin kemudian naik bas ke Kuala Lumpur dengan kepala orang dalam tangan.memang ada sesuatu yang tidak kena pada dia. mesti dicari sebab musababnya.
hai entah apa nak jadi.
dalam laporan tu lagi, katanya kepala salah seorang mangsa ditanam di Shah Alam. dari Gemencheh naik motor ke Tampin kemudian naik bas ke Kuala Lumpur dengan kepala orang dalam tangan.memang ada sesuatu yang tidak kena pada dia. mesti dicari sebab musababnya.
hai entah apa nak jadi.
Subscribe to:
Posts (Atom)