tak sedar masa sudah berlalu. terasa sekelip mata sahaja Fakhri dan Auni sudah besar. Lebih-lebih lagi Fakhri. Nampak sangat dia sudah 'matang' sebagai seorang abang. banyak tindakannya menunjukkan dia seorang abang yang sangat menyayangi adiknya. walaupun ada kalanya dipukul ditolak juga adiknya hingga jatuh menangis. beberapa peristiwa yang boleh saya ringkaskan di sini yang menyebabkan saya sangat bangga pada Fakhri.
apabila Auni menangis kerana lapar atau mengantuk, saya akan suruh Fakhri pujuk adiknya. Abang, pujuk adik. kata saya. Fakhri terus panggil adiknya dan cuba memujuk dengan macam-macam cara. ada ketika dia berikan mainannya yang ditangan. ada ketika dia menepuk-nepuk kaki adiknya lagak kita mententeramkan adiknya.
ada sekali tu Fakhri marahkan adiknya ganggu dia bermain. memang perangai adiknya suka mengusik abang. Fakhri tolak Auni hingga jatuh. Auni menangis. saya marahkan Fakhri. jangan tolak adik. sakit adik. tengok adik dan menangis. mintak maaf dengan adik. cium adik. terus Fakhri gosok-gosok belakang adiknya dan mencium pipinya sambil cuba mengangkat Auni bangun.
satu hari itu, Auni merengek-rengek mintak air. tak sempat saya nak ambil bekas air, Fakhri dah dulu mencapainya dan menghulurkan kepada Auni. Ketika Auni minum, dia tersedak dan terbatuk-batuk. terus Fakhri menepuk-nepuk belakang adiknya.
Bila Auni minum susu menggunakan botol, Fakhri akan ambil botol susu selepas Auni selesai dan meletakkannya di atas meja.
itu adalah beberapa tindakan Fakhri yang menunjukkan dia sudah 'matang' sebagai seorang abang. Saya rasa sangat senang hati dan yakin Fakhri dapat menjaga adiknya (adik-adiknya) nanti. Terima kasih Fakhri.
23 February 2010
09 February 2010
Februari
fuh. itulah yang boleh disimpulkan bagi Februari 2010 ini. memang fuh. penuh dengan kejadian, peristiwa yang pelbagai. oleh sebab itulah juga tidak sempat nak menulis di sini. jadi, mari kita telusuri apa yang berlaku dalam masa 9 hari bulan Februari ini.
1 dan 2 haribulan urusan harian seperti biasa. cumanya ada kerja-kerja tambahan kerana saya menyertai pameran teknikal yang di adakan di ibu kota minggu lepas. membuat persiapan poster. senarai barang yang perlu dibawa. siapa yang nak membawa dan siapa pula yang nak menunggu di gerai pameran.
3 dan 4 haribulan. hari untuk menyiapkan gerai pemeran. pasang poster. susun atur peralatan. sambung dan pastikan berfungsi dengan baik. saya ke tapak pemeran menaiki pengangkutan awam. mudah cepat dan selamat. tapi agak sedikit penat. hari pertama pameran, menunggu hakim datang dari pagi hingga ke petang. kaki lenguh berdiri. mundar-mandir ke sana-sini. jam 2.45 petang baru hakim datang. saya dah mula sakit kepala dan badan rasa seperti nak demam.
5, 6, 7 dan 8. sepatutnya giliran saya menjaga gerai pameran pada 5hb. tetapi Fakhri sakit teruk dan terpaksa dimasukkan ke hospital. doktor diagnos herpetic gingivostomatitis. gusinya bengkak dan mudah berdarah. lidah, lelangit dan tekak tumbuh lepuhan. dia tidak lalu makan dan tidak boleh makan. jadi dari 5,6 dan 7 dia dimasukkan ke hospital. dan selama itu juga saya tidak tidur malam menjaganya. kerana dia tidak mahukan umminya. walaupun saya sakit tekak yang teramat ketika itu dan demam agak teruk, terpaksa digagahkan. akan tetapi, akhirnya saya tumpas juga. 7hb saya pula dimasukkan ke hospital kerana demam teruk dan lepuhan di dalam tekak. sakitnya tidak tergambar. hinggakan bila saya menelan air, pekak telinga kerana kesakitan. semalaman di hospital dengan ubat dan IV, saya semakin pulih. demam sahaja yang pulih. tetapi sakit tekak masih lagi terasa.
doktor tanya, nak berehat di rumah? saya jawab terus boleh juga. doktor sambung lagi, saya akan panjangkan cuti. tanyanya awak kerja apa? saya mengajar. Oh. teknikal ni. sakit tekak tak boleh mengajar. saya bagi awak cuti 7 hari. jadinya, di sinilah saya di rumah bercuti selama 7 hari. terima kasih!! jangan dengki!
1 dan 2 haribulan urusan harian seperti biasa. cumanya ada kerja-kerja tambahan kerana saya menyertai pameran teknikal yang di adakan di ibu kota minggu lepas. membuat persiapan poster. senarai barang yang perlu dibawa. siapa yang nak membawa dan siapa pula yang nak menunggu di gerai pameran.
3 dan 4 haribulan. hari untuk menyiapkan gerai pemeran. pasang poster. susun atur peralatan. sambung dan pastikan berfungsi dengan baik. saya ke tapak pemeran menaiki pengangkutan awam. mudah cepat dan selamat. tapi agak sedikit penat. hari pertama pameran, menunggu hakim datang dari pagi hingga ke petang. kaki lenguh berdiri. mundar-mandir ke sana-sini. jam 2.45 petang baru hakim datang. saya dah mula sakit kepala dan badan rasa seperti nak demam.
5, 6, 7 dan 8. sepatutnya giliran saya menjaga gerai pameran pada 5hb. tetapi Fakhri sakit teruk dan terpaksa dimasukkan ke hospital. doktor diagnos herpetic gingivostomatitis. gusinya bengkak dan mudah berdarah. lidah, lelangit dan tekak tumbuh lepuhan. dia tidak lalu makan dan tidak boleh makan. jadi dari 5,6 dan 7 dia dimasukkan ke hospital. dan selama itu juga saya tidak tidur malam menjaganya. kerana dia tidak mahukan umminya. walaupun saya sakit tekak yang teramat ketika itu dan demam agak teruk, terpaksa digagahkan. akan tetapi, akhirnya saya tumpas juga. 7hb saya pula dimasukkan ke hospital kerana demam teruk dan lepuhan di dalam tekak. sakitnya tidak tergambar. hinggakan bila saya menelan air, pekak telinga kerana kesakitan. semalaman di hospital dengan ubat dan IV, saya semakin pulih. demam sahaja yang pulih. tetapi sakit tekak masih lagi terasa.
doktor tanya, nak berehat di rumah? saya jawab terus boleh juga. doktor sambung lagi, saya akan panjangkan cuti. tanyanya awak kerja apa? saya mengajar. Oh. teknikal ni. sakit tekak tak boleh mengajar. saya bagi awak cuti 7 hari. jadinya, di sinilah saya di rumah bercuti selama 7 hari. terima kasih!! jangan dengki!
Subscribe to:
Posts (Atom)