Showing posts with label semasa. Show all posts
Showing posts with label semasa. Show all posts

02 September 2010

pelan plan


Mendengar satu iklan di radio berbahasa melayu, membuatkan aku rasakan yang bahasa melayu akan pupus tidak lama lagi.

Apa yang dibuat dan disebut terang dan jelas mengikut skrip yang lemah, sekiranya ada skrip. Sekiranya dibuat secara spontan, mungkin juga tidak disengajakan. Mungkin.

Bercerita tentang pelan. perkataan pelan yang bermaksud rancangan, reka bentuk atau skim. sebutan pe seperti pada sebutan peria. sebutan lan seperti pada sebutan jalan. pelan.

"Bukan pelan, tapi plan". kata pelakon iklan.

"Oh ya. kalau pelan, pelan pelan kayuh". jawab yang seorang lagi.

Sebutan plan ada seperti sebutan bahasa inggeris plan yang membawa maksud sama dengan pelan.

Tidakkah mereka tahu. Pelan adalah plan?

Jika begini, semakin lama semakinlah dilupakan bahasa kita sendiri.

09 February 2010

Februari

fuh. itulah yang boleh disimpulkan bagi Februari 2010 ini. memang fuh. penuh dengan kejadian, peristiwa yang pelbagai. oleh sebab itulah juga tidak sempat nak menulis di sini. jadi, mari kita telusuri apa yang berlaku dalam masa 9 hari bulan Februari ini.

1 dan 2 haribulan urusan harian seperti biasa. cumanya ada kerja-kerja tambahan kerana saya menyertai pameran teknikal yang di adakan di ibu kota minggu lepas. membuat persiapan poster. senarai barang yang perlu dibawa. siapa yang nak membawa dan siapa pula yang nak menunggu di gerai pameran.

3 dan 4 haribulan. hari untuk menyiapkan gerai pemeran. pasang poster. susun atur peralatan. sambung dan pastikan berfungsi dengan baik. saya ke tapak pemeran menaiki pengangkutan awam. mudah cepat dan selamat. tapi agak sedikit penat. hari pertama pameran, menunggu hakim datang dari pagi hingga ke petang. kaki lenguh berdiri. mundar-mandir ke sana-sini. jam 2.45 petang baru hakim datang. saya dah mula sakit kepala dan badan rasa seperti nak demam.

5, 6, 7 dan 8. sepatutnya giliran saya menjaga gerai pameran pada 5hb. tetapi Fakhri sakit teruk dan terpaksa dimasukkan ke hospital. doktor diagnos herpetic gingivostomatitis. gusinya bengkak dan mudah berdarah. lidah, lelangit dan tekak tumbuh lepuhan. dia tidak lalu makan dan tidak boleh makan. jadi dari 5,6 dan 7 dia dimasukkan ke hospital. dan selama itu juga saya tidak tidur malam menjaganya. kerana dia tidak mahukan umminya. walaupun saya sakit tekak yang teramat ketika itu dan demam agak teruk, terpaksa digagahkan. akan tetapi, akhirnya saya tumpas juga. 7hb saya pula dimasukkan ke hospital kerana demam teruk dan lepuhan di dalam tekak. sakitnya tidak tergambar. hinggakan bila saya menelan air, pekak telinga kerana kesakitan. semalaman di hospital dengan ubat dan IV, saya semakin pulih. demam sahaja yang pulih. tetapi sakit tekak masih lagi terasa.

doktor tanya, nak berehat di rumah? saya jawab terus boleh juga. doktor sambung lagi, saya akan panjangkan cuti. tanyanya awak kerja apa? saya mengajar. Oh. teknikal ni. sakit tekak tak boleh mengajar. saya bagi awak cuti 7 hari. jadinya, di sinilah saya di rumah bercuti selama 7 hari. terima kasih!! jangan dengki!

17 January 2010

masyarakat

bagi penduduk negeri selangor, hari sabtu adalah hari bebas beg plastik. bermula sabtu minggu lepas, kerajaan negeri telah mewartakan hari sabtu sebagai hari tidak menggunakan beg plastik. sejajar dengan itu, beberapa pusat membeli-belah terkemuka mengurangkan penggunaan beg plastik ini. ada yang mengenakan caj tambahan sekiranya anda nak juga beg plastik.

akan tetapi seperti biasa, akan ada orang yang skeptik kepada sesuatu perubahan. kempen ni bukanlah nak memaksa masyarakat setiap sabtu bayar lebih untuk dapatkan beg plastik. tetapi lebih kepada penerapan kesedaran. tadi saya melihat ada beberapa orang yang memberikan reaksi agak sinis apabila juruwang menyatakan hari ini beg plastik akan dicaj sebanyak 20 sen setiap satu. kasihanlah juruwang tu kena tanya macam-macam.

itu pertama tentang masyarakat disekitaran saya. keduanya beratur. kenapakah agak sukar lagi untuk kita ni beratur bila menunggu sesuatu? seperti tadi. orang yang sama sinis tentang beg plastik itu dengan tanpa rasa bersalah memotong barisan. dengan kawasan yang agak sempit, tidaklah yang beratur itu lurus. bengkok dan mengelilingi kaunter bayaran. dia dengan muka tak malu datang menyelit dan terus memotong barisan. menjadi rakyat malaysia, orang yang dipotong itu tidak menegur. mungkin sebab dia perempuan. muda lagi. yang memotong barisan tu, lelaki dah agak berumur.

ketiga, isu yang tak habis-habis. isu yang masih lagi menghairankan aku. terlalu jelas tapi kenapa masih tidak disedari. ada benarnya apa yang pepatah gambarkan. kuman diseberang laut nampak, gajah didepan mata tidak nampak. hairan sungguh saya dengan perempuan. menutup aurat tetapi masih telanjang. pagi ini saya nampak lagi satu contoh. seorang perempuan. mengandung mungkin 4 bulan. memakai baju ibu mengandung. warna putih. dari kain kapas. anda mungkin boleh bayangkan juga.

sebagai lelaki normal, dan lelaki normal yang lain juga, pasti akan rasa "segan" bila melihat. baju mengandung putih dipadankan dengan tudung hitam bermanik kristal. cantik. tetapi nampak juga, colinya berwarna hitam dan seluar dalamnya berwarna merah hati. mungkin saya terlalu terus-terang. tetapi itulah yang ditayangkan. itulah yang ditunjukkan. apa guna tudung hitam yang cantik dikepala? bak kata nabil, lu pikirlah sendiri.

07 January 2010

keganasan

bila saya baca dalam suratkhabar kelmarin, beritanya sungguh menyayat hati. mengerikan pun ada. bila baca suratkhabar pagi ini, lagilah terasa sedih. apa agaknya yang menyebabkan perlakuan jadi begitu? sakit hati? sakit jiwa? tekanan perasaan? ataupun halusinasi? biarlah orang yang berkenaan mencari jawapan.

dalam laporan tu lagi, katanya kepala salah seorang mangsa ditanam di Shah Alam. dari Gemencheh naik motor ke Tampin kemudian naik bas ke Kuala Lumpur dengan kepala orang dalam tangan.memang ada sesuatu yang tidak kena pada dia. mesti dicari sebab musababnya.

hai entah apa nak jadi.