petang semalam, saya dengan gembiranya melihat Auni makan disuap oleh salah seorang ibu saudaranya di kampung. begitu bersungguh sekali dia makan. banyak juga nasi dihabiskan. walaupun hanyalah berlaukkan telur goreng dan kicap.
ketika dah agak lama dia makan, ibu saudaranya bertanya. kenapa mulutnya ni nampak macam bengkak? merah-merah pulak matanya. masa itu tidak perasan lagi. belum betul-betul memerhatikan. hinggalah bila umi memberitahu, nafas Auni agak berat. ya. memang pendek-pendek sahaja tarik nafasnya. diam sahaja dia tanpa keluarkan suara. hanya dadanya sahaja berombak kencang setiap sedutan nafas.
saya terus bergegas ke klinik. diagnosis awal doktor, alahan. tapi tidak pasti apa penyebabnya. kemungkinan besar, telur. mungkin. selepas diberi satu sedutan ventolin, nafas Auni kembali seperti sedia kala. dia pun mula menggaru. gatal barangkali.
sesampai di rumah, nafasnya sudah kembali teratur. tetapi ruam mula kelihatan. kedua cuping telinganya merah menyala. perutnya penuh dengan ruam gatal. kasihan dia tergaru-garu. selepas beberapa minit sapuan ubat pada tempat gatal, Auni kembali ceria. dia kembali bermain-main semula. senyum telah kembali ke bibirnya.
akan tetapi lain pula yang jadi. malam itu, dia tidur jam 3 pagi. aduhai Auni!!!
No comments:
Post a Comment